Meble biurowe, apteczne i hotelowe

PL | EN

Prasa

MODA W POLSCE 1.2015

MODA W POLSCE 1.2015

SHOPPING EXPERIENCE

CZYLI

DOŚWIADCZENIA ZAKUPOWE KLIENTÓW.

JAJK WPŁYWAJĄ NA SPRZEDAŻ I PROCES KREOWANIA PLACÓWEK HANDLOWYCH?

Oprócz indywidualnych i niestandardowych rozwiązań w zakresie projektowania i wyposażenia sklepów, o których pisałem w poprzednim numerze, warto również wspomnieć o procesach, które mogą wspomagać kreowanie sklepu zarówno od strony użytkowej projektu, jak i wpływać na komfort zakupów i zadowolenie klientów.

Jednym z takich procesów jest tzw.Shopping experience (doświadczenia zakupowe).To cały zespół wrażeń i emocji , zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, których klient doznaje w danym momencie w miejscu sprzedaży. Dzięki podstawowej wiedzy na temat tego procesu możemy skutecznie wyeliminować część negatywnych opinii na temat sklepu czy danej marki i zadbać o wzrost skojarzeń pozytywnych.

Poniżej  chciałbym przybliżyć kilka szczegółów na ten  temat w kontekście projektowania , aranżacji i wyposażenia wnętrz sklepów.Każdy sklep jest podzielony na strefy.Pierwszą strefą stanowiącą  wizytówką jest  witryna. Jest to  tyle obszerny że poświęcę mu oddzielny artykuł w  jednym z kolejnych numerów. Drugą zaraz po witrynie , bardzo ważną częścią sklepu jest strefa wejścia.To moment , w którym  klient  zmysłami odbiera  impulsy takie jak światło ,  zapach , temperaturę , gama kolorów i tekstur  tworzących charakter miejsca. To właśnie w tej strefie klient dokonuje wstępnej oceny, otrzymując dawkę emocji związanej z zakupami w danym sklepie.

Na pewno na pozytywne doświadczenia wpływają takie elementy , jak odpowiednio zaaranżowana ekspozycja meblowa i znajdujące się na niej towary. Celowo pomijam tutaj kwestie związane z designem samych mebli sklepowych ,  skupiając się na  ciekawej prezentacji grup towarowych. Produkty przede wszystkim muszą być starannie ułożone , bez chaosu czy niepotrzebnych luk , ale też  nie powinna być ich  przytłaczająca ilość.Ważne jest  czytelne oznaczenie dotyczące produktu oraz jego ceny. Cena powinna być umieszczone w widocznym miejscu, bezpośrednio przy towarze .

Kolejną strefą jest część ekspozycyjna obejmująca ściany i środek sklepu.Wszystkie regały i systemy ścienne , stoły , gondole i wieszaki powinny być w sposób przemyślany wypełnione towarem.Ekspozycja powinna  być bogata ale nie może też przytłaczać nadmiarem towaru.Uwagę klientów zawsze przykuwa środkowa część regałów i ścian ekspozycyjnych, dlatego to właśnie tam należy eksponować  produkty , które powinny być na horyzoncie wzroku klienta. Klient powinien widzieć całą ofertę , żeby zakupy kojarzyły mu  się z przyjemnością  i zachęcały do kolejnych odwiedzin w  sklepie.

Rozstaw mebli wolnostojących oraz stref komunikacyjnych tworzy swoiste sklepowe ulice. Warto zadbać , aby klient nie musiał się przepychać między meblami i innymi kupującymi, żeby mógł wjechać do sklepu z wózkiem i swobodnie się przemieszczać.Dyskomfort spowodowany tłokiem wśród klientów czy zbyt ciasnym układem przestrzennym sklepu może niekorzystnie wpłynąć na osobiste doświadczenie klienta i skutecznie zniechęcać do następnej wizyty.

Powierzchnią , którą również warto zadbać , jest sklepowa przymierzalnia. Z jednej strony jest jej odpowiednia wielkość, z drugiej strony należy pamiętać , by przymierzalnia gwarantowała intymność.

Ważną strefą wchodzącą w skład powierzchni sklepu jest strefa odpoczynku. Dwa skromne fotele i mały stolik zdecydowanie przedłużą czas zakupów żon a znudzeni mężowie chętnie odpoczną między wędrówkami po sklepach. Z kolei  kąciki dziecięce powinny na stałe zagościć nie tylko w sklepach dla dzieci, ale we wszystkich  placówkach handlowych

Jeśli chodzi o strefę której głównym elementem jest kasa , warto pamiętać o kilku ważnych kryteriach jakie powinien spełniać ten element wyposażenia z punktu widzenia klienta. Powierzchnia lady sprzedażowej powinna zapewniać optymalną przestrzeń aby klient mógł położyć swoje zakupy i rzeczy osobiste np. torebka. Miłym akcentem jest również wyposażenie lady  w miejsce w które możemy włożyć dziecko aby spokojnie zapłacić za zakupy , podobnie jak ma to miejsce  w koszykach zakupowych supermarketów.Warto również wykorzystać powierzchnię ściany za i obok kasy. To znakomite miejsce na promocję , produkty impulsowe , karty podarunkowe czy miejsce na odłożenie i chwilowe przechowanie towaru dla klienta. Informacja na temat ewentualnych zwrotów może być uzupełnieniem przestrzeni tej strefy. Przy większych powierzchniach zastosowanie kliku kas w różnych działach , może być również ciekawą alternatywą dla jednej centralnej lady. Może  to znacząco skrócić długość kolejki  co przyczyni się do pozytywnych opinii na temat  sklepu i pozytywnych skojarzeń z marką.

Na koniec o kilku elementach , które wpływają na decyzje zakupowe z punktu widzenia nie architekta ale zwyczajnego klienta.Krótko chciałbym wspomnieć o odpowiednio przeszkolonym personelu. Niedopuszczalna jest niemiła obsługa ale również zbyt nachalna i nie dająca swobody.Personel sklepu  może skutecznie zachęcić  lub zniechęcić do kolejnych odwiedzin.Również odpowiednia liczba miejsc parkingowych , czas dojazdu , regularna wymiana ekspozycji witryn i strefy wejściowej wpływa na to, jak oprócz produktów marki odbierana jest dbałość o obsługę i komfort klienta.Mobilne aplikacje na smartfony tworzone przez firmy  odzieżowe  oraz  platformy sklepów internetowych także powinny być przyjazne dla klientów. Całość  , zarówno tradycyjna sprzedaż stacjonarna jak i internetowa powinna ze sobą korelować i się uzupełniać. W  wirtualnej przestrzeni klient nie jest  w stanie poznać wszystkich cech produktu, np. nie  dotknąć tkaniny , przymierzyć jej.

Dlatego trzeba zadbać o dobre zdjęcia produktu , pełną i wyczerpująca informację na temat materiału, jego składu , dostępnej gamy kolorystycznej i rozmiarowej czy wreszcie sposobu zapłaty i odbioru finalnego zamówienia.

W obecnych czasach kiedy ilość marek ,  produktów nawet ich  cen są podobne w różnych sklepach, o decyzji zakupowej może decydować to , jakie mamy ogólne wrażenia na temat danego brandu, komfort przebywania w sklepie czy jaki kontakt nawiązaliśmy z personelem.To właśnie od doświadczeń zakupowych klienta zależy czy dokona on kolejnych zakupów.Mam nadzieje , że ten artykuł przyczyni się do powiększenia grona zadowolonych klientów Państwa firmy, a doświadczenie zakupowe Państwa klientów będą pozytywne.

 

Opracowal: Kamil Dębowski

architekt wnętrz

 

 

 

« powrót

Wszelkie prawa zastrzeżone (©) 2013

Projekt i realizacja: